ISO 9001:2015 Kalite Yönetim Sistemi
ISO 9001 Belgesi, firmalara prestij ve rekabet üstünlüğü sağlayan kalite belgesidir. ISO 9001 Belgesi ilgili kuruluşun ürün veya hizmetlerini uluslararası kabul görmüş bir yönetim sistemine uygun olarak sunduğu ve dolayısı ile kuruluşun ürün ve hizmet kalitesinin sürekliliğinin sağlanabileceğinin bir garantisidir. ISO 9001 belgesini, her kurum ve işletme, büyüklüğüne ve sektörüne bakılmaksızın alabilir.
ISO 9001 Kalite Yönetim Sistemi, kuruluşun tüm süreçlerinin daha etkin yönetilmesini sağlayarak; verimlilik, performans ve karlılık artışı sağlar. Risk tabanlı önleyici yaklaşımla, hataların azalması, müşteri odaklı bakış açısıyla müşterilerin ihtiyaç ve beklentilerinin karşılanması başlıca hedefidir.

ISO 9001 Belgesi
Ürün ve hizmetlerde kaliteyi sağlamak ve sürdürmek ancak sistemli çalışmalarla gerçekleşir. Bunun için işletmede organizasyon yapısının oluşturulması, uygunluk yükümlülükleri ve ilgili paydaşların beklentileri çerçevesinde süreçlerin belirlenmesi gerekmektedir. ISO 9001 standardı, böyle bir yapının oluşumu ve kalitenin sağlanıp sürdürülebilmesi için kuruluşlara yol gösterir. Uluslararası alanda kabul görmüş olan bu standart, uygulanmasıyla ISO 9001 belgesi alınabilir.
ISO 9001 belgesi ile firmalar yönetimin iyileşmesini, faaliyetlerin daha iyi planlanmasını ve uygulanmasını, problemlerin daha hızlı çözülmesini, verimliliğin, kazancın ve saygınlığın artmasını sağlarlar. Kuruluşlar üretim ve hizmet sunum aşamalarında uygulayacakları risk tabanlı önleyici yaklaşımla hatalarla uğraşmaktan kurtulur. Dolayısıyla maliyetlerin azalmasına yardımcı olması, kaynakların optimum kullanımıyla gelirlerin artmasına yardımcı olur. ISO 9001 sistemini uygulamanın gereklilikleri ve yararlarından bahsettikten sonra ISO 9001 belgesinin müşterileri gözünde firmayı nasıl değerlendireceğine de bakmakta fayda var.
ISO 9001 belgesi bir kalite belgesi olarak müşteriler tarafından yoğun bir şekilde talep edilmektedir. Çünkü müşteriler ilk defa alacakları bir ürün veya hizmette kuruluşu tanımak için öncelikle sahip olduğu kalite sertifikalarını araştırmaktadır. ISO 9001 belgesi de bu sertifikaların içinde en önde gelenidir. Tüm dünyada tanınan, uluslararası geçerliliği olan, kuruluşta kalite sisteminin uygulandığını ve sürdürülebilirliğinin sağlandığını ifade eden en önemli belge niteliğindedir.
Kaldı ki ISO 9001 standardının odak noktasında müşteri bulunmaktadır. ISO 9001 kalite yönetim sistemi standardı kaliteyi bir ürün veya hizmet ile ilgili özelliklerin, belirlenen veya olabilecek ihtiyaçları karşılama derecesidir. Bu tanıma göre, müşteri beklentilerini, üründen kaynaklanan gereklilikleri, yasal şartları karşılayan ürün ve hizmetler kaliteli sayılmaktadır.
Sonuç olarak, ISO 9001 belgesi kuruluşların yukarıda bahsettiğimiz kalite tanımı çerçevesinde; ürün ve hizmet sunduklarını ispatlayan, müşteriye güven veren bir kalite sertifikasıdır. Rekabette öne geçmenin, müşteri sadakatini sağlamanın, ihracat ve yurt içi pazarlarda yeni müşterilere ulaşmanın anahtarıdır.
SIKÇA SORULAN SORULAR
İlk defa belge alacak kuruluşların yeni versiyona göre sistemini kurup, belgelendirme başvurularını yapmaları gerekmektedir.
IAF (Uluslararası Akreditasyon Forumu) geçiş için resmi süreyi 3 yıl olarak yayınladı. Firmalar, 15 Eylül 2018 tarihine kadar mevcut kalite yönetim sistemlerini ISO 9001:2015 şartlarına uygun hale getirmelidir.
Kalitest tarafından ISO 9001:2008 KYS sertifikasına sahip kuruluşların mevcut sistemlerini yeni versiyona uyumlu hale getirmelerini takiben gözetim denetimleri ile geçişleri sağlanacak, belirlenen periyotta sistemlerinde ilgili düzenlemeleri gerçekleştiremeyen ve gözetim denetimine giremeyen firmaların sertifikaları 15 Eylül 2018 tarihinden itibaren geçerliliğini yitirecektir.